//////

ZUPA Z BARANINY- KUCHNIA KIRGISKA

turysci-e1426754685102

250 g baraniny, 2 ziemniaki, 2 pomidory, mała cebula, 3—4 łyżki sadła bara­niego, nać pietruszki, pieprz, sól.Baraninę umyć i pokrajać w kostkę o boku ok. 3 cm, przyprawić solą i pieprzem do smaku. W garnku rozgrzać sadło i smażyć mięso do czasu, aż się przyrumieni. Pomidory i cebulę pokrajać w plastry i włożyć do mięsa, smażyć jeszcze chwilę, mieszając. Następnie wlać’3—4 szklanki gorącej wody i gotować 10 min. Tymczasem obrać ‚ziemniaki, pokrajać w drobną kostkę i wrzucić do zupy. Gotpwać pod przykryciem, aż wszystko będzie miękkie. Przed podaniem posypać posiekaną nacią pietruszki.

ZUPA NA BOCZKU -KUCHNIA UZBECKA

100 g wędzonego boczku, 150 g baraniny bez kości, szklanka mąki, 2 łyiki masła, średnia cebula, szczypła osłre) papryki, sól.Mięso umyć, włożyć do garnka razem z łyżką masła i boczkiem, posolić, zalać zimną wodą (2 I) i gotować, aż będzie miękkie. Wówczas wyjąć, pozostawić do ostygnięcia, a następnie pokrajać w cieniutkie plasterki. Na stolnicy zagnieść ciasto z mąki, szczypty soli i takiej ilości wody, aby dało się wałkować na cienkie placki. Placki pokrajać na kluski (tzw. krajankę) i ugotować w bulionie. Cebulę oczyścić/drobno pokrajać i podsmażyć na złoty kolor na roz­grzane] na patelni reszcie masła; dodać do bulionu. Na talerzach ułożyć baraninę i po­krajani w plastry boczek, zalać bulionem z kluskami i przyprawić papryką. Podawać na gorąco.

 

JABŁKA W ŚMIETANIE

3 duże jabłka, 1,5 szklanki gęstej śmietany, łyżeczka cukru. Jabłka umyć, obrać, pokrajać na ósemki, usunąć gniazda nasienne. Ułożyć w garnku- i zalać śmietaną. Oarnek; ustawić na średnim ogniu I gotować, ai jabłka zaczną brązowieć. Dodać wówczas cukier i odstawić do ostygnię­cia. Podawać’na zimno jako deser. 1,5     szklanki śmietanki, 2 łyiki mąki, łyieczka cukru (nie czubata), 2—3 łyieczki , konfitur wiśniowych.Do garnka wlać śmietankę i zagotować na średnim ogniu. Dodać konfitury ‚i cukier; wymieszać, zagotować. Mąkę dodawać stopniowo do śmietanką szybko mieszając, aby nie zrobiły się kluski. Na małym ogniu gotować . gęstniejącą masę, a gdy zgęstnieje, zdjąć z ognia, przelać do miseczek i podawać na gorąco.

 

ZUPA NA BARANINIE- KUCHNIA AZERBEJDŻAŃSKA

300 g baraniny bez koici, szklanka m,ki j.Jko,3/4 szklanki grochu, . 2 łyżki masła, cebula, sok z cytryny, łyżeczka posiekanych świeżych liści mięty, łyzeczka posiekanego koperku, sól.Groch namoczyć na noc. Baraninę umyć, pokrajać na małe kawałki i go- -tować w posolonej wodzie.(t,5 I), aż mięso będzie miękkie, wówczas wyjąć je z bulionu, a wrzucić odsączony z wody groch i ugotować do miękkości. Tymczasem zagnieść ciasto z mąki, jajka i wody w takiej ilości, aby ciasto dało. się łatwo wałkować, me było jednak za rzadkie. Wyrobione ciasto rozwałkować na. cienkie placki i wykrawać 0   boku 2—3 cm. Gdy groch jest miękki, wrzucić kluski. Ugotować i dodać mięso. Na patelni rozgrzać masło, podsmażyć na złoty kolor posiekaną cebulę i wlać do zupy. Przed podaniem posypać posiekanym koPerk,,miętą. Oddzielnie podać sok .z cytryny, aby każdy według upodobania przyprawił nim sobie zupę.

 

Odchudzanie

Wiele dziewczyn, szczególnie tych bardzo młodych wpada w manię wielkości i grubości swojego ciała. Często te złości są zupełnie nieuzasadnione. Po prostu czasami tak mamy, że wpadamy w przeróżne kompleksy zupełnie bez powodu. No i właśnie takie dziewczyny, które i tak już są chude zupełnie nie powinny się jeszcze na dodatek odchudzać, gdyż wtedy jest już łatwo wpaść w chorobę, jaką jest właśnie bulimia. No i często niestety tak się dzieje, jednak kiedy już zaczynamy zauważać, że coś jest nie tak, to jest za późno. Anoreksja ma nie tylko podłoże fizyczne, ale także i psychiczne. Nie jest łatwo z niej wyjść, szczególnie, kiedy wokół taka dziewczyna ma same problemy i nie ma wsparcia ze strony innych. Nie tylko zamyka się ona w sobie, ale także i jej życie wpada w taką jakby wegetację. Jest po prostu bez celu. Z anoreksji bardzo trudno jest wyjść, ale nie leczona może prowadzić nawet do śmierci takiej osoby. Dlatego naprawdę trzeba uważać. Szczególnie, jeśli odchudzanie przebiega w sposób drastyczny i jest połączone z głodówką.

Przyprawy

Czasami chociaż byśmy zrobili jakieś popisowe danie, mieli najlepszej jakości mięso, świeże warzywa, to jednak zawsze coś nie będzie nam smakowało, będzie po prostu nie tak. No właśnie dlaczego, czasami jedna potrawa jest dobra, inna znowu niekoniecznie? Po prostu czasami bardzo dobrze dobraliśmy potrawy, a innym razem znowu mniej. Trzeba mieć pod ręką przeróżne przyprawy, aby smakowicie móc doprawić taką chociażby zupę, czy mięso. Najczęstszym błędem wśród gospodyń domowych to fakt, iż mają one w swoim kuchennym asortymencie tylko i wyłącznie sól i pieprz, a przecież te przyprawy są tylko garstka tych co trzeba. W dodatku sól można zastąpić zdrowszymi przyprawami, gdyż sól w bardzo dużym ilościach niestety, ale bardzo nam szkodzi. Bardzo fajną przyprawą jest chociażby bazylia. To właśnie bazylię można dodać jako przyprawę do pizzy, bądź także do wszelkiego rodzaju sosu. Modny ostatnio bardzo stał się czosnek. Jest to warzywo, jednak można dostać także czosnek w proszku, a dodać go i koperek chociażby do sosu.

Słodycze

Na pewno niejedna osoba stanęła przed bardzo trudnym wyborem, czy skusić się na kolejnego batonika, czy nie. Zwłaszcza osoby ze skłonnością do tycia mają z tym bardzo duży problem. Nie ma co się dziwić, bo często taki batonik oznacza albo świetną figurę., albo popadnięcie w jeszcze większą tuszę. No więc właśnie czy warto jeść batony i inne słodkości? Oczywiście, że tak, bo przecież wszystko jest dla ludzi, no ale w określonych granicach rozsądku. Można zjeść sobie raz na jakiś czas jakąś słodką rzecz, jednakże nie zapominajmy o tym, aby unikać jej spożywania tuż po 18.00 kiedy to być może o 21.00 kładziemy się do łóżka. Organizm w takim wypadku zacznie płatać nam figle i odkładać nadwyżki tłuszczyku w postaci boczków, a to na pewno nie byłby zbyt oczekiwany przez nas efekt. Dlatego też ze słodyczami trzeba koniecznie ostrożnie. Jednak słodycze, a zwłaszcza wielka moc czekolady ma naprawdę czasami wręcz zbawienne dla nas efekty. Czekolada jest znakomitym antydepresantem, więc w sytuacjach awaryjnych warto jest się o nią pokusić.

Woda mineralna

Fantastycznym rytuałem, o którym niestety, ale wiele osób często zapomina jest picie bardzo dużej ilości wody na co dzień. Naprawdę taka woda mineralna, bądź źródlana fantastycznie pomaga na nasz organizm. Przede wszystkim oczyszcza go, ale także i prowadzi do tego, że lepiej pracują nasze układy. Jeśli spożywamy 2 litry wody dziennie to jest naprawdę z nami bardzo dobrze. Najlepiej, aby to była po prostu woda nie gazowana i nie żadne napoje gazowane, gdyż te zamiast prowadzić nasz organizm do bardzo dobrej formy to tylko i wyłącznie nas tuczą. Wodę mineralną musimy uzupełniać także w przypadku, kiedy wykonujemy bardzo dużo czynności fizycznych, zwłaszcza kiedy biegamy, bądź też ćwiczymy na siłowni. Jest to dość ważne właśnie w takich przypadkach. Nie możemy spowodować odwodnienia się organizmu, bo wtedy tylko i wyłącznie sobie zaszkodzimy, a to nie będzie zbyt najlepsze zjawisko. Dodatkowo woda przyśpiesza przemianę materii, a to jest właśnie wskazane dla wszystkich osób, które mają problemy z tyciem.

Kebab

Kebab to orientalna potrawa. W tradycyjnym tureckim kebabie podaje się mięso baranie. Jednak można je oczywiście zamienić na inne np. z kurczaka. Kebab to połączenie świeżych surówek, warzyw takie jak pomidory, ogórki, z sosem i mięsem-, które wcześniej jest oczywiście poddane obróbce termicznej. Kebab podawany jest przeważnie w bułce, lub z frytkami. Można także spróbować wspaniałego przepisu na „twistera”, który jest podobny do kebabu, różni się jedynie plackiem pittą- zamiast bułki. Kebab najlepiej smakuje domowej roboty. Wtedy na pewno wiemy czy potrawa jest zdrowa, z jakich warzyw i z jakiego mięsa jest zrobiona. Przygotowanie nie jest trudne właściwie wszystkie składniki zostały podane wcześniej. Można także przygotować kebab wegetariański, który zamiast mięsa podaje się ser feta. Takie połączenie to istna bajka nie tylko dla wegetarian. Dla smakoszów sera typu feta, połączenie z ostrym sosem czosnkowymi i świeżymi warzywami, taka potrawa ma ogromne znaczenie. Zajadanie się kebabem nie jest złe pod warunkiem, że robimy to umiarkowanie i najlepiej z własnego przepisu.

Nalewki

Nalewki to napoje alkoholowe o zawartości alkoholu ok. 40% – 45% bardzo popularne w Polsce. Przyrządzane są poprzez zalanie odpowiednich składników wódką lub spirytusem (najlepiej 70%, nie używa się 95% spirytusu, chyba że wymaga tego przepis) z dodatkiem syropu. Do składników możemy zaliczyć owoce (np. wiśnie, śliwki, jabłka, jagody, porzeczki, jeżyny, dzika róża), zioła i przyprawy korzenne (np. mięta, nagietki, czosnek, imbir, cynamon, pieprz, kminek, jałowiec), słodycze (np. cukierki „Kukułka”, czekolada). Istnieje wiele przepisów na przygotowywanie nalewki. Ogólnie można przyjąć, że, do naczynia wsypujemy składniki, a następnie zalewamy je alkoholem. Wyrób trwa ok. 2 miesiące. Należy zaznaczyć, że przygotowanie tego napoju wymaga trochę wprawy. Nalewki pomagają także na problemy zdrowotne np. malinówka i jałowcówka pomagają na przeziębienia, nalewka z dzikiego bzu na gorączkę, miętówka i anyżówka na kłopoty przewodu pokarmowego. W celu poprawienia odporności pita jest nalewka czosnkowa. W przygotowaniach nie wolno używać zepsutych owoców lub zwietrzałych przypraw.

PIEROGI MIĘSNE W BULIONIE

022

500 g baraniny z kością, kawałek tłuszczu -i kurdiuka (ewentualnie kawałek surowego boczku), średnia cebula, 1,5 szklanki mąki, pół szklanki zsiadłego mleka, szczypta ostrej mielonej papryki, koperek, sól.Mięso umyć, oddzielić od kości i bardzo drobno posiekać razem z cebulą; przyprawić papryką i solą, dokładnie wymieszać. Ha stolnicy zagnieść ciasto z mąki, soli i takiej ilości wody, aby łatwo dało się wałkować w placki grubości 1 cm, z których następnie wyciąć kwadraty lub koła (10 cm). Ha środek każdego placuszka kłaść farsz i kawałek tłuszczu z kurdiuka lub boczku.’Sklejać palcami brzegi placuszków, formując piero­gi. Gotować w specjalnym naczyniu na parze. Do .oddzielnego garnka włożyć kości, zalać zimną wodą (0,75 I), posolić i gotować. Ugotowane lia parze pierogi zalać wywarem z kości zaprawionym zsiadłym mlekiem. Po wierzchu posypać umytym i posiekanym koperkiem.

 

PŁOW Z BARANINĄ I RODZYNKAMI

AKK_2013lato_70_01

250 g baraniny bez kości, szklanka ryżu, 3 marchewki, średnia cebula, 3—4 łyżki masła, 100 g rodzynków, sól, pieprz.Mięso umyć i pokrajać na porcje, zalać zimną wodą (2 szklanki), posolić i gotować. Cebulę oczyścić i pokrajać w cienkie paski, marchew obrać, umyć i pokrajać również w,cienkie paseczki. Na patelni rozgrzać 2 łyżki masła, smażyć cebulę i marchew. Gdy mięso będzie miękkie, wyjąć je z bulionu. Ryż kilkakrotnie wypłukać i gotować na małym ogniu w bulionie wraz z przesmażoną cebulą i marchewką oraz umytymi rodzynkami; lekko posolić. Gdy ryż będzie miękki, dodać resztę masła i wszystko razem dokładnie wymieszać. Przed podaniem ułożyć na półmisku w poprzek pas ryżu i obok mięso pokrajane w cienkie plasterki i znowu pas ryżu, a potem’ mięso itd..Do przybrania potrawy można też użyć świeżych pomidorów pokrajanych w plasterki. Można też ugotować płow bez mięsa, używając tylko ryżu, cebuli, marchwi, masła i rodzynków.

PŁOW Z BARANINĄ I WARZYWAMI

pobrane

250 g baraniny bez kości, 2 marchewki, średnia cebula, 1,5 szklanki ryiu, szczypła mielonego anyiku, pieprz, sól; olej do smalenia.Ryi dwukrotnie wypłukać, zalać zimną wodą (2 szklanki), lekko posolić i odstawić na ok. 2 godz. Mięso umyć, pokrajać na wąskie paseczki ok. .5 mm. Ha patelni rozgrzać 3 łyiki oleju i smażyć mięso przewracając, aby się równo zrumieniło. Marchew obrać, cebulę oczyścić i bardzo drobno pokrajać, dodać do smażącego się mięsa, posolić. Wodę, w której moczył się ryż, zlać, a do ryżu dodać smażone mięso wraz z warzywami, zalać ponownie zimną wodą (ok. 1,5 szklanki), dodać pieprz i anyżek; gotować na małym ogniu pod przykryciem.. W razie potrzeby podlać jeszcze kilkoma łyżkami gorącej wody, aby się ryż nie przypalił, a gdy będzie miękki, zdjąć z ognia i podać na gorąco.

SZASZŁYK Z BARANINY

pobrane (1)

300 g baraniny bez kości, 3 cebule, 6 małych pomidorów, szczypta mielonego anyiku, szczypta ostrej mielonej papryki,”ćwierć szklanki octu winnego (6%)i nać pietruszki, sól   .Baraninę umyć i pokrajać w kostkę o boku ok. 3 cm. Dq octu dodać pół szklanki przegotowanej wody, anyżek, paprykę i sól. Jedną cebulę posiekać, włożyć z mięsem do miseczki, polać przyprawionym octem i odstawić do lodówki na 4 godz. Pomidory umyć i nadziać na rożen przeplatając mięsem i pokrajaną w grube plasterki cebulą. Upiec. Po­dawać na gorąco, posypane resztą posiekanej cebuli i posiekaną nacią- pietruszki.

BARANINA DUSZONA Z ZIEMNIAKAMI

pobrane (2)

400 g baraniny bez kości, 4—5 dość duiych ziemniaków, 3—4 łyiki oleju, 1    łyiki pasty pomidorowej, łyika mąki, średnia cebula, sól, pieprz, koperek.Mięso umyć, pokrajać w kostkę o boku 2 cm, posolić, przyprawić pieprzem. Cebulę oczyścić, pokrajać w grubą kostkę. Ha patelni rozgrzać tłuszcz i smażyć mięso, a gdy się lekko przyrumieni, dodać cebulę, wymieszać i dalej, smażyć na wolnym ogniu. Po 10 min. dodać pastę pomidorową i mąkę, dobrze wymieszać, dodać szklankę gorącej wody, obrane i po­krajane w małą kostkę ziemniaki. Patelnię przykryć, zmniejszyć nieco ogień i dusić wszystko, aż ziemniaki i mięso będą miękkie. Przed podaniem posypać posiekanym koperkiem. Potrawa ta bywa też przyrządzana bez mąki.